Survey
Statisztika Diákverseny |
A feladat A Survey Statisztika Diákversenyen kétfős csapatok indulhatnak. A feladat a 2008-as gazdasági világválság hatására megindult társadalmi, gazdasági, politikai változások valamely
aspektusának bemutatása a megfelelő adatforrás statisztikai elemzésével. A
perspektíva szabadon megválasztható, lehet globális, európai, csak
Magyarországra koncentráló vagy akár lokális, egyetlen települést érintő. |
|
|
|
Ötletek témaként választható, a válság által érintett
területekre: -
társadalom: -
változott-e
a gazdasági/társadalmi egyenlőtlenségek elfogadottsága (mikro-perspektíva) / változott-e az államnak ezen
egyenlőtlenségekkel kapcsolatos szerepvállalása, a redisztribúciós politikák
(makro-perspektíva) -
a
piacgazdaság alapértékeinek kritikájaként: fenntartható fejlődés
támogatásának/alternatív életstílusoknak az erősödése (mikro-perspektíva) / a GDP mint
mérőeszköz puha alternatívái, ezek alakulása (makro-perspektíva) -
gazdaság: -
Hogyan
változtak az európai országok külkereskedelmi kapcsolatai? Lazítottak-e
függőségeiken új piacokat keresve? Termékekre is, Kína-Európai Unió
kapcsolatra is szűkíthető (makro-perspektíva).
/ A fogyasztás változásai az Amazon termék-együttvásárlási network-adatai alapján (mikro-perspektíva). -
politika: -
változott-e
az individuális részvétel/az általános társadalmi bizalom? új alternatívák: civil
mozgalmak, direkt demokrácia- / bázisdemokrácia-kísérletek -
válság-értelmezések: -
a
válsággal kapcsolatos társadalmi reflexiók elemzése - kvantitatív
médiaelemzés / Twitter szövegelemzés / google keresési kulcsszavak vizsgálata. A kutatási
jelentés ajánlott vázlata: 1.
Témaspecifikálás,
kutatási kérdések megfogalmazása. A válság vizsgált hatásának pontos
definiálása, felbontása indikátorokra. 2.
Adatforrások.
Létrejöttük megértése. A felhasznált adatbázis bemutatása, megbízhatóságának
értékelése. Több adatforrás is használható (összekapcsolva vagy önállóan), ha
ezek kézenfekvő módon egészítik ki, támogatják egymást. 3.
Elemzés.
Használt elemzési módszerek előnyei/hátrányai, esetleges alternatív elemzési
módszerekkel való összevetés. Gondos elemzés a statisztikai eszköz
alkalmazási feltételeinek vizsgálatával. Eredmények grafikus megjelenítése. 4.
Gondos
interpretáció. A kutatási kérdés megválaszolása. Az adatforrások és az elemzési
módszerek összefoglaló értékelése a kutatási kérdés megválaszolása
szempontjából. Az elemzésből levezethető további kutatási lehetőségek. Pályaműként maximum 10.000 leütés hosszú (szóközzel együtt)
kutatási jelentés adható be, pdf formátumban.
Mellékelendők az adatforrások és az elemzési dokumentációk (pl. programok). A felhasznált
adatbázis lehet teljeskörű vagy mintán alapuló
/ nemzetközi vagy országos / kormányzati, tudományos kutatási vagy akár piaci
célú. Néhány ajánlott adatforrás: ·
Hivatalos
közigazgatási, általában teljeskörű adatgyűjtések (KSH, Eurostat, OECD, WHO és annak Európai
Irodája) ·
Nemzetközi
összehasonlításra és/vagy időbeli tendenciák követésére alkalmas survey-alapú, individuális szintű adatokat tartalmazó szociológiai
adatbázisok (ISSP, ESS, Tárki Adatbank) ·
Teljeskörű, egy-egy témára specifikus online adatbázisok (pl. google
keresési statisztikák,
Microsoft Academic Research tudományos kulcsszavas statisztikái). ·
Több
tízezer adatbázissal, széles tematikával, kormányzati adatbázisok: USA, Franciaország, Egyesült Királyság ·
Gazdasági/társadalmi
indikátorok idősorai egy nonprofit kezdeményezés keretében: Gapminder ·
USA-városok:
Simply
Statistics
·
USA survey-adatok ·
További
kormányzati adatok: nemzetköziek ·
Infochimps
Marketplace (Big Data, köztük pl. UFO-észlelések
statisztikái) ·
A Stanford
hálózat-adatai A legjobb három csapat szóbeli prezentáción ismerteti
kutatási eredményeit. A prezentáció során a bírálók írásban előre feltett
kérdéseire és a közönség esetleges kérdéseire is válaszolniuk kell. A verseny
végső sorrendje a prezentációk alapján dől el. A pályaműveket az ELTE Survey Statisztika mesterszak oktatói bírálják el, és ők vesznek részt a prezentációk
zsűrijében is. |